Witaj na moim blogu!

STROGONOW (keto, bez laktozy, redukcja, MAD)

4.6/5 - (19 ocen)

Strogonow to zdecydowanie jedno z bardziej popularnych klasycznych obiadów w kuchni polskiej choć tak naprawdę wcale z niej nie pochodzi. To niezwykle łatwe do przygotowania danie jednogarnkowe, składające się z zaledwie kilku składników, które w zasadzie samo się gotuje. Bardzo delikatne, miękkie, wręcz rozpływające się w ustach mięso w towarzystwie warzyw ma swoich licznych amatorów. Niewątpliwie znakomicie sprawdza się zarówno jako potrawa obiadowa, jak i na różnego rodzaju uroczystościach. Makro strogonowa przyrządzonego według mojego przepisu pozwala wkomponować go w menu osób na redukcji, także w modelu MAD (zmodyfikowanej diecie Atkinsa). Oczywiście po podbiciu puli tłuszczu – np. pasującą tu idealnie śmietaną 30% – skorzystają z niego także osoby na adaptacji czy stabilizacji wagi.

Składniki – strogonow

Marynata

Przygotowanie

Oto krótki filmik jak powstaje strogonow.

Strogonow najczęściej przygotowywany jest z polędwicy wołowej, ale u mnie znakomicie sprawdza się inna część udźca wołowego – trochę tańsza – ligawa. Należy ją jedynie nieco dłużej dusić niż gulasz z polędwicy.

Jeśli zachodzi taka potrzeba, to wołowinę należy oczyścić z błonek i żyłek. Kolejno mięso pokroić w cienkie ok 1 cm grubości plastry, a następnie każdy z nich na cienkie, podłużne ok 1,5-2 cm paski.

Wszystkie składniki marynaty umieścić w misce i wymieszać.

Następnie mięso wymieszać dokładnie w marynacie, przykryć i wstawić na minimum 1 godzinę do lodówki. Idealnie, gdy mięso może się marynować przez całą noc i osobiście tak właśnie robię.

Cebulę obrać i drobno posiekać.

Wydrążoną paprykę pokroić w średniej wielkości kawałki.

Natomiast pieczarki i ogórki pokroić na pół a następnie w plasterki.

Na rozgrzanym tłuszczu i wysokiej mocy palnika przez ok. 5 minut podsmażyć z każdej strony zamarynowane mięso aż do jego zrumienienia, pamiętając o jego mieszaniu.

Następnie do wołowiny dodać pokrojone warzywa i smażyć na średniej mocy przez 5-6 minut mieszając od czasu do czasu.

W kolejnym kroku dodać 400 ml gorącej wody, listki laurowe i ziele angielskie. Poczekać aż całość się zagotuje, a następnie zmniejszyć moc palnika by danie tylko lekko „pykało”. Garnek przykryć pokrywką i dusić przez ok 70-90 minut, a w przypadku polędwicy wystarczy ok. 40-45 minut.

Po tym czasie sprawdzić czy mięso jest już miękkie, dodać passatę lub przecier pomidorowym i ewentualnie odprawić do smaku solą i pieprzem.

Gotowy strogonow znakomicie smakuje posypany natką pietruszki zarówno po prostu w pojedynkę (i taki osobiście lubię najbardziej), ale także w towarzystwie różnego rodzaju dodatków np. keto pieczywa, kopytek i innych dodatków.

Opcjonalnie można także dodać śmietany 30%, wliczając ja oczywiście w makro posiłku.

BTW całości: 1495 g, 1441 kcal, B 121 g, T 90 g, W 23 g.

Dzieląc na 4 równe porcje, w jednej: B 30 g, T 23 g, W 6 g.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *