Witaj na moim blogu!

dieta optymalna, dieta lchf, dieta ketogeniczna

SOS GRZYBOWY (keto, LCHF, paleo, bez glutenu i laktozy)

Choć ja sama za grzybami nimi nie przepadam to mam w domu fanów grzybów a do tego obdarowują mnie nimi znajomi i rodzina wiedząc, że ja zawsze coś z nich wyczaruję. Na ogół robię z nich po prostu tradycyjnie sos grzybowy, który świetnie komponuje się zarówno z różnymi mięsami jak tutaj z polędwiczkami, karkówką, pyzami nadziewanymi ale i z daniami bezmięsnymi jak kopytka LCHF.

sos grzybowy

Składniki – sos grzybowy:

  • 500 g świeżych lub mrożonych grzybów np. prawdziwków, kozaków czerwonych i siwych, podgrzybków, maślaków (bez kurek i gąsek)
  • 150 g cebuli
  • 50 g masła klarowanego lub smalcu gęsiego
  • sól himalajska lub kłodawska
  • pieprz czarny świeżo mielony
  • opcjonalnie 20 g śmietany 30% (polecam przy niektórych odmianach grzybów)
  • natka pietruszki lub inne zioła

Grzyby oczyścić np. miękką szczoteczką lub/i wyczyścić miękką mokrą ściereczką. Nie polecam mycia grzybów i zdecydowanie polecam świeże i ich obróbkę a następnie pasteryzację zamiast mrożenia.

Używając grzybów mrożonych należy je rozmrozić i odsączyć na sitku.

Kapelusze i nóżki grzybów pokroić w kostkę.

Cebulę obrać i pokroić w kostkę

Pokrojone grzyby przesmażyć na rozgrzanym tłuszczu a następnie przełożyć do rondelka a na pozostałym tłuszczu podsmażyć cebulę.

Do garnuszka z grzybami dodać cebulę i ok 5 łyżek wody. Całość dusić na malutki ogniu przez ok 1,5 godziny pilnując by sos się nie przypalił.

Na koniec sos grzybowy doprawić solą i pieprzem.

Jeśli nie unikacie nabiału opcjonalnie można dodać śmietanę w zależności od upodobań smakowych.

Sos grzybowy doskonale komponuje się w natką pietruszki i innymi ziołami.

Tak przygotowany sos grzybowy można pasteryzować i przechowywać w słoikach. Wystarczy gorący sos przełożyć do słoików, zakręcić i gotować w garnku z wodą przez 15 minut. Słoiki pozostawić do wystygnięcia a następnie upewnić się czy zassały się pokrywki.

BTW całości bez śmietany: B 700 g, 679 kcal, B 29 g, T 52 g, W 25 g. W 100 g: B 5 g, T 7 g, W 4 g.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *