ŚWIATŁO NIEBIESKIE A ZDROWIE

W sieci pojawia się coraz więcej informacji na temat kontekstu światło niebieskie a zdrowie, czyli między innymi o tym jak negatywnie wpływa ono m.in. na ilość i jakość snu, jaką uzyskujemy danego dnia. Kiedy robi się ciemno, do naszego mózgu dociera sygnał, że czas kłaść się spać i rozpoczyna się produkcja melatoniny, ale sztuczne światła, takie jak te ze smartfonów, tabletów, TV a nawet intensywne sztuczne oświetlenie zaburzają ten proces. Organizm dostaje mylną informację że jest nadal dzień skoro jest jasno.

okulary blokujące światło niebieskie

Światło niebieskie a zdrowie

Ponadto takie sztuczne światło upośledza działanie mitochondriów i wręcz zmienia DNA. Dlatego ważne jest ograniczenie jego działania i sprawa dotyczy nie tylko dorosłych, ale i dzieci, które również mają styczność z elektroniką. I tu szczególnie zalecam ostrożność oraz umiar ponieważ dzieci są jeszcze bardziej narażone na wszelkie – nie tylko „świetlne” negatywne konsekwencje korzystania z elektroniki!.

Osobom, które muszą dużo czasu spędzać przed komputerem lub z urządzeniami mobilnymi emitującymi światło niebieskie oraz promieniowanie zaleca się noszenie okularów blokujących to światło niebieskie (szczególnie po zmroku gdy organizm powinien dostać sygnał że zbliża się pora spania), co w założeniu ma pomóc nam szybciej zasnąć i lepiej spać a tym samym regenerować się i byc zdrowym.

Istnieją też różnego rodzaju aplikacje blokujące światło na komputer, telefon czy tablet (np. Iris, F.lux itp.), ale nie jest to rozwiązanie dające tak wysoką ochronę jak odpowiednie okulary.

Osobiście przez dłuższy czas stosowałam aplikacje, ponieważ mam pracę biurową przed komputerem a po pracy i wieczorami często odpisuję na Wasze wiadomości i komentarze lub opracowuję diety dla podopiecznych. Postanowiłam zatem zainwestować w okulary bo inwestycja w zdrowie (i wiedzę) jest najlepszą inwestycją.

Okulary blokujące światło niebieskie:

Wybrałam profesjonalne okulary Ra Optics w wersji Nocturnal Red, czyli z czerwonymi szkłami, które blokują wszystkie częstotliwości światła poniżej 550 nm (fioletowe, niebieskie i zielone). Używam ich przy sztucznym oświetleniu kiedy jest jaśniejsze i mocniejsze niż to na zewnątrz, głównie po zmroku i oczywiście korzystając wtedy z elektroniki. Rozmiar, który noszę pozwala bym dzieliła się nimi z córką gdy musi usiąść po południu odtworzyć lekcję angielskiego w aplikacji lub po prostu chce skorzystać z tableta. U nas jest to max 30 minut jednorazowo i nie więcej niż 1 godzina dziennie i na ogół w weekendy a w tygodniu tylko do nauki. Jednak to już osobny temat wpływu „życia online” i wspominam o tym czasem na FB i napiszę osobny artykuł.

W ciągu dnia natomiast do pracy przy komputerze polecam bardziej praktyczne i mniej „dziwaczne” zwykłe okulary ze szkłami blokującymi światło niebieskie kupione u optyka. Szczególnie przydatne gdy pracujecie w miejscach publicznych i nie możecie sobie pozwolić na to by siedzieć w czerwonych okularach lub gdy wykonujecie np. prace graficzne ponieważ te kolorowe zmieniają barwę obrazu.

Odkąd używam owych okularów a mam porównanie do aplikacji blokujących światło widzę ogromną różnicę i korzystny wpływ na sen choć i tak nie miałam z nim problemu dzięki odpowiedniemu trybowi życia. Na pewno szybciej jestem senna gdy pracuję wieczorem w czerwonych okularach i to jest dla mnie największy dowód na to, że działają i mój mózg otrzymuje odpowiedni sygnał – jest ciemno – pora spać a sen to zdrowie. Warto zatem zadbać o jego jakość! Polecam przy okazji również artykuł „Zdrowy sen”.

Okulary możecie kupić w sklepie Ra Optics: https://raoptics.io/shop gdzie na hasło „dietatoniewszystko” uzyskacie 15% rabatu.

 

 

 

6 komentarzy

Optometrystka

Temat bardzo na czasie, rzeczywiście blokowanie pewnego zakresu daje nam wiele pozytywnych korzyści, ale nie wspomniałaś w swoim poście o drugiej stronie medalu- twoje okulary blokują cały wycinek światła widzialnego, okulary z soczewkami typu BlueControl, BlueCare kupowane w zakładach optycznych blokują jakieś 25-35% światłą z tego zakresu, warto się przyjrzeć co się dzieje z organizmem jeśli wytniemy w zupełności światło niebieskie. Pozdrawiam

Odpowiedz
Ola

Oczywiście nie chodzi blokowanie pełnego światła i przez cały dzień 😉 Wspomniałam o tym co w dzień wystarcza do pracy przy komputerze czy z telefonem a co dopiero po zmroku, czyli te okulary czerwone bo wieczorem nie chcemy żadnego rozpraszacza i zakłócacza naszego snu 😉

Odpowiedz
Natalia

Witaj Olu,
ja zmienie troche temat ale interesuje sie zdrowym trybem zycia i chcialabym zapytac co sadzisz o antykoncepcji w podejsciu holistycznym / co do ketozy. Przeszukalam Twojego bloga i nie natrafilam nic o tej tematyce.
Z gory dziekuej za odpowiedz.

Odpowiedz
Ola

Hej, jeśli chodzi o holistyczne podejście to oczywiście wszelkie metody hormonalne i mechaniczne nie wchodzą w grę. Pozostaje kalendarzyk, obserwacja organizmu (śluz, temperatura itd.), pomoc pasków owulacyjnych, co oczywiście bywa zawodne z racji czynników zewnętrznych jak stres, choroba, a nawet utrata wagi itp. rzutujące na cykl owulacyjny.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *