KETO JAGODZIANKI (keto, LCHF, optymalne, paleo, bez glutenu, laktozy i cukru)

Na samo słowo jagodzianka w moim domu pojawiają się przemiłe wspomnienia. Kojarzą nam się one z latem i wakacjami, ponieważ zabieramy je na wszelkie wyjazdy, wycieczki czy wypady nad wodę. Chcąc zrezygnować z cukierniczych i niezdrowych, pszennych jagodzianek, zaczęłam piec swoje własne, oczywiście zgodne z LCHF, bez glutenu, laktozy i cukru 🙂

Składniki na 6 małych bułeczek:

Blachę wyłożyć papierem do pieczenia.

Wbić jajka do miski a następnie zmiksować. Opcjonalnie dodać słodzik lub cukier dla osób, które ich używają.

Dodać rozpuszczony i przestudzony tłuszcz (olej kokosowy/masło klarowane).

W drugim naczyniu wymieszać sól, sproszkowaną wanilię oraz opcjonalnie słodzik/cukier i dodać mąkę kokosową oraz łupiny babki jajowatej. Całość dokładnie wymieszać.

Połączyć ze sobą suche i mokre składniki.

Dodawać stopniowo po 1 łyżce zimnej wody ciągle mieszając. Mąka kokosowa oraz łupiny wchłaniają wodę więc należy ją dolewać do momentu uzyskania odpowiedniej konsystencji tak aby nie było zbyt rzadkie. Ciasto odstawić na 10 minut by zgęstniało na tyle by można było lepić bułeczki.

Z ciasta formować niewielkie bułeczki. U mnie 6 bułeczek po ok 50 g ciasta, które spłaszczam a na środku umieszczam łyżeczką ok 10 g jagód. Następnie zaklejam otwór i formuję lekko spłaszczoną bułeczkę.

Piec przez ok 15 minut w temperaturze 190° C a następnie przez 5 minut w 150° C aż uzyskają złoty kolor.

Po wystudzeniu bułeczki można również posypać słodzikiem lub cukrem w pudrze, jeśli ich nie unikamy.

Smacznego! 🙂

BTW całości: 355 g, 984 kcal, B 30g, T 83 g, W 14 g. W 100 g: 277 kcal, B 8,5 g, T 23 g, W 4 g.

16 komentarzy

Ania

Dzień dobry 🙂 super przepis, tylko czy można jakoś zastąpić 10 g łupin babki jajowatej?
Pozdrawiam

Odpowiedz
Ola

Zamiast babki jajowatej można użyć większej ilości mąki kokosowej ale pilnując konsystencji lub zrobić w foremkach jako muffinki z nadzieniem jagodowym wg przepisu, który jest bazą dla bułeczek.

Odpowiedz
Kasia

Witam:)
Czy mogę prosić o doprecyzowanie momentu zaklejania otworu po nałożeniu jagód? Kładę jakaś warstwę ciasta jeszcze na jagody, żeby je przykryć?

Odpowiedz
Ola

Zaklejasz tym ciastem, które masz w dłoni formując kuleczkę. Nie wiem ja kto wytłumaczyć precyzyjnie 😉

Odpowiedz
Marta

Ja osobiście w jednej ręce trzymałam ‚spód’ jagodzianki, nałożyłam jagody i nałożyłam kolejną warstwę i kulałam w dłoniach jak na kulki, a później tylko delikatnie spłaszczałam. Nic nie wylatywało, wszystko się ładnie skleiło 🙂

Odpowiedz
Marta

Wczoraj zrobiłam i wyszły super!
Osobiście zrobiłam 4 większe i niestety dodałam za mało jagód i erytrytolu – ale dziś próbuję znów! 🙂

Odpowiedz
Martyna

Czesc Ola!
Zastanawiam sie jak to jest z tymi keto/low carb/ niskoweglowodanowymi dietami.
Generalnie – jaka jest roznica miedzy dieta ketogeniczna a dieta niskoweglowodanowa? Ktos mi powiedzial, ze aby osiagnac ketoze trzeba obciac wegle do 20g. Czy zatem spozywanie 40 – 50 g dziennie, co i tak łatwe nie jest, wyklucza wejscie w stan ketozy?

Odpowiedz
Ola

Generalnie wejście w stan ketozy przyspiesza i ułatwia kilka czynników w tym między innymi zminimalizowanie ilości spożywanych węglowodanów. Później po adaptacji ilość ta jest bardzo różna u różnych osób, które nadal pozostają w ketozie. Każdy organizm jest inny, ma inne zapotrzebowanie, inny styl życia, praca, sport, choroby, wrażliwość insulinowa, słońce, zimno, suplementy a nawet pora roku wpływają na to ile węgli możemy zjeść pozostając w ketozie. Tym samym nie ma jednoznacznej odpowiedzi jaka ilość węgli zapewni nam stan ketozy a jaka ją przekreśli 😉

Odpowiedz
R.

Pani Aleksandro, mam pytanie niezwiązane z przepisem. Czy wie Pani, czy stosowanie diety LCHF jest bezpieczne dla kobiety w ciązy (jeśli stosowała ją juz przed zajściem w ciązę)? Szukając informacji na ten temat, dotarłam do zródeł mowiących, ze cięzarne powinny przyjmować więcej węglowodanów. Natomiast na ile to prawda nie wiem, poniewaz w internecie znajduje się wiele nieprawdziwych i krzywdzących informacji odnośnie diety LCHF, jest ona często przedstawiana w niekorzystnym świetle. Jak Pani uwaza? Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz
Ola

Uważam, że każdą dietę należy periodyzować i optymalizować w zależności od indywidualnych potrzeb, pory roku, stylu życia, celu jaki chcemy osiągnąć itd. Najlepszym sposobem jest obserwacja i słuchanie organizmu oraz systematyczne badania. Jeśli kobieta czuje potrzebę zjedzenia większej ilości węglowodanów to niech to będą oczywiście zdrowe węgle pod postacią owoców, warzyw czy chociażby kaszy. Trzeba obserwować reakcję organizmu aby ustalić indywidualny pułap dzięki czemu LCHF w ciąży staje się przyjemne i jak najbardziej bezpieczne 😉

Odpowiedz
www.fat-or-not.pl

Myslalam sobie ostatnio o jagodziankach, jak ktos z moich znajomych wrzucil przepis do internetow. Zrobilo mi sie smutno, ze jagodzianki znajduja sie na liscie zakazanych produktow. Nawet nie wiesz, jak sie ciesze, ze nie mialam racji. 😀
Na pewno upieke te z Twojego przepisu!

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *