IDEALNA KAWA KULOODPORNA – BPC (keto, LCHF, optymalna, paleo)

Kawala kuloodporna (BPC –  Bulletproof Coffee) bardzo popularna – szczególnie wśród osób na dietach LCHF – ponieważ syci, podbija makro i daje kopa energetycznego. Pomysł na nią przywiózł z Tybetu Dave Asprey i po kilku modyfikacjach powstała znana BPC, czyli kawa 100% arabica z dodatkiem masła i kwasów tłuszczowych MCT. Istnieje jej wiele wersji i tak osoby unikające laktozy rezygnują z masła, które znajduje się w oryginalnym przepisie i zastępują go masłem klarowanym. Niektórzy używają oleju kokosowego jako źródła MCT, a inni tak jak mój mąż stawiają na czysty olej MCT z racji tego że to właśnie on zapewnia szybkie działanie kawy, czyli pobudzenie oraz zwiększoną koncentrację i sprawność umysłową. Olej kokosowy rzeczywiście zawiera duże ilości MCT ale największą jego część stanowi kwas laurynowy, który jest metabolizowany przez wątrobę przez co nie posiada takich właściwości jak kwasy MCT kaprynowy i kaprylowy zawarte w czystym oleju MCT. Ci, którzy spróbowali BPC z olejem MCT bezapelacyjnie zauważyli różnicę porównując ją do tej z olejem kokosowym. Wiele osób dodaje do niej również izolat lub odżywkę białkową jeśli BPC ma im zastąpić posiłek z pełnym makro. Ponadto w zależności od upodobań smakowych można również dodać mleko kokosowe lub różnego rodzaju przyprawy jak cynamon, kardamon, wanilię czy kakao, które dodatkowo wpływają na gospodarkę insulinową, obniżają poziom cholesterolu LDL itp.

Osobiście w ogóle nie piję kawy, ale serwuję ją czasem mojemu mężowi więc przedstawiam Wam przepis na idealną kawę kuloodporną według mojego męża 🙂

Składniki:

Do kielicha blendera lub wysokiego kubka wlać świeżo zaparzoną kawę bez fusów.

Dodać pozostałe składniki i zblendować przez ok 20-30 sekund do uzyskania pianki.

Jeśli dopiero wprowadzasz olej MCT lub kokosowy do swojego menu to dodawaj stopniowo małe ilości od 3-5 g jednorazowo aby uniknąć problemów żołądkowych.

Przelać kawę do ulubionego kubka lub wysokiej szklanki jeśli chcemy uzyskać ciekawy efekt wizualny i delektować się smakiem czekając na przypływ energii 😉

 

 

 

 

 

 

4 komentarze

Ola

Jak zawsze nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi. Wszystko zależy od celu, ewentualnych treningów, reakcji na kofeinę, wyników badań bo nie każdy powinien pić ją na czczo. Jedni piją przed treningiem, inni rano na czczo a jeszcze inni jako posiłek rano lub w ciągu dnia.

Odpowiedz
Maciej

Mozna ja pic pomiedzy posilkami? Czy przez zawartosc tluszczu nalezy wliczac do bilansu i do posilku?
I jesli pijemy na czczo to uznajemy to jako dodatkowy posilek w stylu „pre-sniadanie”?

Odpowiedz
Ola

Oczywiście wszystko co jest zawarte w BPC wlicza się do bilansu. Tak jak wspomniałam wiele osób stosuje kawę kuloodporną jako pełnowartościowy posiłek i nawet dodają izolat białka żeby uzyskać pełne BTW.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *