CIASTO ORZECHOWO-KARMELOWE (keto, LCHF, paleo, bez glutenu, laktozy i cukru)

Ciasto w tradycyjnej wersji najczęściej nazywane orzechowcem i miodownikiem u mnie w wariancie LCHF to dwa blaty biszkoptowe przełożone kremem kokosowym lub budyniowym w wersji z nabiałem, a na wierzchu włoskie orzechy skąpane w pysznym karmelu na bazie ksylitolu. Najlepiej smakuje na drugi lub trzeci dzień od przygotowania. Ciasto idealne także na zbliżające się święta wielkanocne jako mazurek.

Składniki na ciasto ( duża forma prostokątna):

Składniki na masę kokosową:

Składniki na karmel:

Dodatki:

 

Przygotować krem podgrzewając w rondelku śmietankę i olej kokosowy. Dodać wiórki i opcjonalnie słodzik.

Wymieszać i odstawić aż wiórki wchłoną śmietankę i masa zgęstnieje.

Przygotować dużą, prostokątną silikonową formę lub posmarować tłuszczem metalową formą.

Ciasto można piec z całości składników i gotowe przekroić wzdłuż dzieląc na 2 blaty lub podzielić składniki na pół i piec osobno każdy blat.

Wbić jajka do miski a następnie zmiksować.

Dodać rozpuszczony, letni olej kokosowy.

W drugim naczyniu wymieszać sól, sproszkowaną wanilię, kakao oraz opcjonalnie słodzik/cukier i dodać mąkę kokosową. Całość dokładnie wymieszać.

Połączyć ze sobą suche i mokre składniki.

Dodawać stopniowo po 1 łyżce zimnej wody ciągle mieszając. Mąka kokosowa wchłania wodę i należy ją dolewać do momentu uzyskania odpowiedniej konsystencji.Ciasto nie może być zbyt zbite bo wyjdzie suche.

Ciasto umieścić w formie i wstawić do piekarnika.

Piec przez ok 25-30 minut w temperaturze 190° C.

Gotowe ciasto wystudzić i ewentualnie przekroić na 2 blaty jeśli było pieczone w całości.

Przygotować karmel podgrzewając wszystkie składniki w rondelku.

Gotować od czasu do czasu mieszając aż zgęstnieje czyli ok 30-40 minut.

Wystudzony blat ciasta przełożyć kremem a następnie przykryć drugim blatem.

Na wierzchu posmarować gorącym karmelem i posypać rozdrobnionymi orzechami.

Ciasto odstawić na 1-2 dni ponieważ wtedy najlepiej przechodzi smakami.

Smacznego! 🙂

BTW całości bez słodzików do ciasta i kremu: 2415 g, 7479 kcal, B 177 g, T 660 g, W 174 g ( z czego 80 g z ksylitolu, który nie powoduje skoków insuliny). W 100 g: 310 kcal, B 7 g, T 27 g, W 7 g.

 

 

 

6 komentarzy

Monika

Co prawda gotuję i piekę i ogólnie w kuchni sobie radzę, ale muszę przejść na redukcję. Twój blog to zbawienie dla mnie, bo w świecie lchf nie jestem biegła, a ochota na słodkie prędzej czy później nadejdzie, a z Twoimi przepisami, to widzę, że nawet Święta nadchodzące, nie będą straszne. Fejsa polubiłam i na pewno będę częsta bywalczynią bloga 😉 Dzięki CI za niego.

Odpowiedz
Karpiu

Zrobione 😀 tylko proszę Cię Olu o podawanie wymiary blachy bo wyszło że moja duża blacha jest o wiele większa od Twojej bo wyszło mi cienkie ciasto ale wygląda za to smakowicie 😀

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *