BIGOS ŚWIĄTECZNY (keto, LCHF, optymalny, paleo)

Bigos to jedna z tradycyjnych polskich potraw, która pojawia się na świątecznych stołach w większości domów. Ma on wiele odmian a jego smak zależy od proporcji użytych składników. W każdej wersji najlepiej smakuje odgrzewany, i to wielokrotnie 😉 Dzisiaj dzielę się z Wami przepisem na bigos według receptury moich rodziców 🙂

bigos

Składniki:

Kapusta kiszona – 3 kg

Wołowina np. goleń – 400 g

Łopatka wieprzowa – 500 g

Szynka – 250 g

Boczek wędzony – 250 g

Kiełbasa – 250 g

Smalec – 40 g

Grzyby suszone np. podgrzybki – 50 g

Śliwki węgierki suszone – 80 g

Ziele angielskie – 2 ziarenka

Kapustę spróbować i jeśli nie jest zbyt kwaśna delikatnie odcisnąć z soku. Jeśli natomiast kapusta jest kwaśna to zalać ją letnia wodą a następnie odcisnąć.

Kapustę przełożyć do jak największego garnka, aby było łatwo ją mieszać.

Dodać grzyby i śliwki. Całość zalać zimną wodą na ok 2 cm ponad kapustę. Gotować bez przykrycia na małym ogniu przed ok 1 godzinę.

Następnie gotować pod przykryciem przez 30 minut.

W tym czasie mięso pokroić w kostkę, obsmażyć na tłuszczu i dodać do kapusty. Całość gotować przez kilka godzin – ok 5 a nawet dłużej, ale z przerwami.

BIGOS TRZEBA CZĘSTO MIESZAĆ aby nie przywarł i nie przypalił się! Na godzinę przed zakończeniem gotowania dodać pokrojoną w kostkę kiełbasę.

Bigos można przechowywać przez dłuższy czas. W tym celu należy przełożyć go do słoików, zakręcić i pasteryzować przez ok 10 minut.

BTW całości liczonej ze śliwkami i bez wody: 4920 g, 7131 kcal, B 345 g, T 554 g, W 111 g.

BTW w 100g: 145 kcal, B 7g, T 11g, W 2,3g.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *